سابقه تاريخي و وجه تسميه اوز


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



تاریخ : 2 آذر 1389
بازدید : 2554
نویسنده : لارستان بزرگ

سابقه تاريخي و وجه تسميه اوز

در فرهنگ هاي مختلف لغات همجون فرهنگ جامع و اقرب المورد "اوز" به معناي بزرگ و پهناور و درشت معني شده است كه نشان دهنده قدمت، عظمت و بزرگي اين ديار است. از سويي در فرهنگ هاي لغت شرح قاموس، برهان قاطع و غياث الغاث، اوز به معناي بط يا مرغابي ذكر گشته است.

در زمان هاي گذشته و در دوران سوم زمين شناسي به بعد كه اطراف اوز را اب فرا گرفته بوده است، اين مكان مانند جزيره اي مرغابي روي اب شناور بوده و در ان زمان اين ديار را "اوز" ناميده اند. وجود صدف و سنگواره در بلندي هاي اين شهر مي تواند تاييد كننده اين دلايل باشد.

در كتاب جهانگشاي نادري اثر ميرزا مجمد مهدي خان استرابادي منشي اول نادر شاه افشار در مورد اوز قلمفرسايي شده است. قدمت اوز دليلي است تا اين اقليم پرخاطره، شاهد اثار تاريخي و ميراث فرهنگي قابل قبولي باشد. از اين نظر قديم ترين سنگ نبشته اي كه بر سر در يكي از اب انبارهاي قديمي به نام بركه سلفي نصب شده است، تاريخ 718 هجري قمري را دارد و مي توان گفت كه اوز پيش از اسلام اباد بوده است.

وجود ويرانه هاي قديمي و اثار روستايي در كهنه خليل، خرابه برزگو و تاك زو و نيز انجه كه از قلعه پرويزه باقي مانده تاريخي كهنسال در منطقه را نشان مي دهد. قلعه پرويزه كه در زبان محلي ان را قلعه پروده مي گويند، منسوب به خسرو پرويز پادشاه ساساني مي باشد.

بركه ملا محمد از اثار دوره افشاريه و بركه سلفي متعلق به 700 سال پيش و بازار قيصريه كه از اثار گرانبهاي اين شهر بوده است، متاسفانه در اثر بي توجهي ويران گرديد.

بنا به مدارك و شواهد موجود، در دوره قاجاريه بيش از 16 كارخانه تفنگ سازي، در اوز داير بوده و اسلحه توليد مي كرده است كه تفنگ هاي ساخت ان زمان هم اكنون در موزه لندن و شهر مسقط پايتخت عمان موجود است.

افزون بر ان چند كارگاه بزرك جاجيم و گليم بافي نيز در ان مكان داير بوده است كه نشان از همت و تلاش و كار مردم و اباداني اين ديار بوده است.

_______________________________________________________________________ 

فارسنامه دوم شناختي تاريخي فرهنگي اقتصادي جلد دوم به كوشش عبدالمحمد طاهري

 




:: موضوعات مرتبط: بخشهاي لارستان بزرگ , ,
:: برچسب‌ها: ‏اوز ,
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








زمین باقی می ماند اما انسان فانی است،انسان به جهان چشم می گشاید،اما دوباره در قعر خاک مدفون می گردد.زندگی بس کوتاه است،اما جهان در مکان جاوید خود پایدار باقی می ماند. partnering with Indigenous peoples to Defend their Lands، Languages، and Cultures

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان استان من لارستان و آدرس bazigar.Loxtarin.com لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار می گیرد.






RSS

Powered By
loxblog.Com